VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Meer boze klanten bij ING: ook adviseur tastte in het duister over stiekeme beleidswijziging

Geplaatst op: 04-03-2020, 12:53:28

Er zijn meer ING-klanten die zich benadeeld voelen door het niet-communiceren van het gewijzigde beleid rondom de rentebedenktijdhypotheek. Een consument vroeg in 2016 aan tussenpersoon Aon of het financieel interessant was om zijn maandlasten te verlagen. Aon keek in de hypotheekakte en ontkende, terwijl ING op de achtergrond een volledige boetevrije aflossing geaccepteerd zou hebben.

Omdat ING noch de consument, noch Aon inlichtte over de mogelijkheid om per 1 januari de complete hypotheek boetevrij over te sluiten, betaalde de klant tot en met oktober 2018 7.700 euro meer aan rentelasten dan noodzakelijk was geweest. Bij Kifid klaagde hij dat de Aon de zorgplicht heeft verzaakt, omdat het als tussenpersoon op de hoogte had moeten zijn van het rentebeleid van ING.

Tussenpersoon staat in z’n hemd

Kifid stelde de consument in het ongelijk. Tussen de partijen wordt niet betwist dat Aon niet op de hoogte was van de beleidswijziging. De geschillencommissie oordeelde dat de adviseur dat ook niet had kunnen weten, omdat ING het niet verteld had. 

“Bovendien kan de Tussenpersoon niet verweten worden dat hij op de door Consument gestelde vraag niet uit eigen beweging bij de Bank informeert of de overeengekomen bepalingen nog onverkort gelden. Die bepalingen blijven immers de toets op de door Consument gestelde vraag en de Tussenpersoon hoefde er niet op bedacht te zijn dat een ongebruikelijke, niet gecommuniceerde afwijking van die bepalingen toegestaan zou worden”, schrijft Kifid.

‘Niet communiceren is redelijk en billijk’

De geschillencommissie bevestigt nog eens dat zij het besluit van ING om niemand te informeren vindt vallen onder beleidsvrijheid. “De Commissie ziet geen aanleiding om te concluderen dat de Bank met haar tijdelijke (voor Consument voordelige) beleidswijziging de maatstaven van redelijkheid en billijkheid heeft geschonden door Consument niet daarover te informeren. Dit geldt eveneens voor de keuze van de Bank om de Tussenpersoon niet hierover te informeren.”

Computer says no

Overigens verklapte ING’s belangenbehartiger bij Kifid wel de reden dat alle klanten met een rentebedenktijdhypotheek heimelijk 100 procent boetevrij mochten aflossen. Het betrof een ‘systeemtechnisch beperking.’ Wie ernaar vroeg bij de bank mocht gratis oversluiten, de rest bleef betalen. ING zelf is zich van geen kwaad bewust. Op vragen van AM antwoordde de bank dat niemand werd benadeeld door het niet communiceren van het rentebeleid.

Bron: bijdrage van 3 februari 2020 door Bart van de Laak op www.amweb.nl                                                 

Vorige pagina